24 april 2008

Omvänd rasism? Svenskfientlighet är ett bättre ord


Via Beska Droppar läser jag tre artiklar som jag inte läst tidigare.

Några smakprov:

"Vi måste ställa oss frågan om varför svenska flaggan är ett känsligt ämne på skolorna, medan Iran och Iraks nationalsymboler är accepterade. Det är inte heller ingen slump att det just är invandrarkillar som styr på nattklubbarna och de som rånar svenska killar på sina mobiler. Detta sker i fler skånska städer där det bor ett relativt stort antal invandrare, exempelvis Landskrona och Malmö."
Skånska Dagbladet

"Sofia berättar om glåpord som jävla svenne, isande blickar och knuffar. Ibland var gränserna mellan skolans grupper särskilt tydliga – som när hennes kompisar som inte var etniska svenskar bara hälsade på varandra."
Länstidningen

"Johan säger att gänget bestod av invandrarkillar i 16–22–årsåldern.
– Ingen vågar säga någonting när det handlar om invandrargäng, de är kända för att ge sig på folk igen.
Johan slog aldrig tillbaka. Han tvekade ändå att göra en polisanmälan, men gjorde det till slut.
– Jag vill inte att de här personerna ska gå runt på stan och tro att de kan göra vad som helst. Men jag hade nog inte vågat anmäla om jag inte haft så många som stöttar och hjälper mig."
Nya Wermlandstidningen

Jag blir naturligtvis upprörd när jag läser detta. Tänker på den försiktiga termen "omvänd rasism". Det finns något urskuldande i den. Omvänd rasism liksom omvänd sexism har en klang av något negativt, som inte är lika negativt som "rasism" och "sexism". Det låter som "rasism light" och "sexism light", inte som "hard core"-varianter.

När du hör ordet rasist, tänker du automatiskt på en vit sådan. När du hör ordet sexist, tänker du på en man.

Jag tycker termen "omvänd rasism" inte har den valör som svarar mot innehållit de tre artiklarna ovan. Beska Droppar talar om "svenskhat". Att det finns ett sådant, det vittnar tidningscitaten och bilden ovan om, men det finns även en mer utbredd svenskfientlighet, för vilket ordet hat kanske vore för starkt. (Nu talar jag inte om svenskfientlighet hos Fredrik Reinfeldt eller Mona Sahlin eller Birgitta Ohlsson.) Men jag kanske har fel? Hat och fientlighet är kanske synonymer?

Citat ur Magnus Karavelis sex år gamla artikel i moderata Svensk Tidskrift:

"Uttalanden som det av Mahmoud Aldebe, ordföranden för Sveriges muslimska råd, där han förklarar att han inte kan acceptera att en muslimsk kvinna gifter sig med en svensk, därför att hon då skulle gå 'förlorad för islam', ger en bild av de värderingar som bidrar till att avskärma invandrare från den svenska kulturen. (Det får dock sägas vara ett hoppingivande tecken att Turkiska ungdomsförbundet nylige tagit initiativ till ett projekt med det uttalade syftet att 'motverka svenskfientliga attityder i turkiska familjer'. Det vore otänkbart för Integrationsverket att starta något projekt med en sådan inriktning.)

'Det är inget självändamål att ha svenska vänner eller att uppmuntra barnen att ha det.' Så uttalade sig några turkiska och kurdiska invandrarkvinnor i trettioårsåldern (uppvuxna i Sverige) i en artikel i Dagens Nyheter för några år sedan. 'Jag har en son som är arton, och jag vill helst inte att han umgås med svenskar. Man blir som de man umgås med', förklarade en av dem.

I en annan artikel, i Göteborgs-Posten för två år sedan, gav intervjuade muslimska flickor uttryck för samma avståndstagande från det svenska. Ingen av flickorna kunde tänka sig att gifta sig med en svensk, kristen man. Och svenska tjejer var lösaktiga, tyckte de. Deras egna män ligger med svenska tjejer, men sedan föraktar de dem och gifter sig med muslimska oskulder, kostaterade de."

Svensk Tidskrift

Mer här: Aftonbladet , GP, Beska Droppar, DN , Aftonbladet, Weekly Standard

3 Kommentarer:

Anonym sa...

Ämnet är högintressant mot bakgrund av att hela dagen i P1:s nyhetssändningar och aktuella diskussioner under dagen handlat om hur svenska ungdomar är utåtagerande nazister och hur det från svenska ungdomar allt mer tilltagande våldet med rasistiska förtecken nu blivit så omfattande att särskilda åtgärdsprogram måste införas. Jag har efter åtta år som lärare i kommunala skolor en HELT annan bild av verkligheten och den stämmer betydligt bättre överens med artikeln ovan. Det kan vara så att svenska ungdomar söker sig till den nazistiska miljön eftersom det är endast DÄR de kan få stöd för sin utsatthet efter ÅRTAL av "kulturberikning" från invandrarungarna. Jag har totat ihop en liten bitter kria på Skymingszonen om detta...

Jean Moulin sa...

Hej Tokarev,

kommenterade din artikel på
Skymningszonen.

Mycket bra skriven och en murbräcka i den mur av lögn som det officiella Sverige rest mellan medborgarna och verkligheten!

Anonym sa...

Mm,svenskfientlighet? Det vill folk gärna disskutera direkt. När det är främlingfientlighet avstår man! Invandrare har blivit allt mer hatfulla må jag säga, men kan det kanske bero på anledningar såsom att de inte får jobb pågrund av deras etniska bakgrund. Det var just därför min pappa"flydde" ifrån Sverige. Han hade höga universitets kvalificeringar men lyckades inte få jobb på 17 jädra år?! Sverige har ALLTID varit ociviliserat och rasistiskt, och inte undra sig på varför invandrare har börjat att agera

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.