17 april 2008

Är judar smartare?


Sd-desertören Tommy Funebos försök att framställa sina forna partiegenossen som. . . tja, parteigenossen blir alltmer krystade.

På sin blogg "Odens hundar" radar han upp exempel på förment hyckleri hos Sverigedemokraterna. Ett kärt tema är att det filosemitiska partiet i hemlighet hyser antisemiter och rasister. (Precis som inte det gällde alla partier!)

Ett exempel skulle tydligen vara Per Björklunds blogginlägg på Sd-Kuriren om judar, muslimer och IQ. klicka här!

"Den kulturella intelligens som den ashkenaziska judarna uppammat sägs av Björklund bero på det begränsade yrkesutbud som stod deras anfäder till buds i det medeltida judefientliga Europa. Till stor del ska man ha varit tvingade 'att leva på arbete som kräver att man använder huvudet', d.v.s. i någon mening intellektuella näringsfång."

Tommy Funebo

Detta kallar Funebo "diaboliskt"!!! Dummkopf!

Det är inte mer diaboliskt än tankarna i "Are jews smarter?" på New York Metro. com!

Eller i denna artikel i judiska Commentary av Charles "The Bell Curve" Murray: "Jewish Genius." länk

Funebo nämner den pseudo-vetenskapliga lamarckismen, fast är det inte den sovjetiska lysenkoismen han åsyftar?

24 Kommentarer:

S.A.I. Steve Lando sa...

absolut är det så att tysknazisternas hela utrotningspolitik hade sin grund i en extrem form av mindervärdskomplex, ser man ju direkt i t.ex. Blot und boden, jävla bonnjävlar.

Knute sa...

Hvis 1.300.000.000 muslimer har 7 Nobelpriser og
13.000.000 jøder har 129 Nobelpriser

skulle muslimerne have 100 x 129 = 12.900 Nobelpriser.

Hvis de altså var lige så intelligente som jøderne. De har 7. Og den ene er ovenikøbet en pædofil, homoseksuel massemorder. Yndigt….

Comment by Skjoldungen

http://monokultur.dk/2008/04/16/intelligens/

Det måste vara fredspristagaren Arafat som åsyftas.

Anonym sa...

Funebo är bäst att ignorera.

F ö tycker jag att hela det här Israelkramandet från sd:s sida är rätt fånigt. Varför inte bara ignorera hela konflikten? Ingen bryr sig ju tillnärmelsevis lika mycket om andra likartade konflikter i andra kontinenter. Vi har nog med våra egna problem.

Jean Moulin sa...

Monsieur Lando,

dina filosemitiska känslor hedrar dig, I'm sure, men var är det för fel på "Blut und boden"?

Finns inte ett inslag av det i sionismen också - honestly? Boden = Israel, Blut = judisk endogami/bara den som har judisk mor är i etnisk bemärkelse jude.

Se upp för den politiska korrekthetens imperativ!

Det motverkar inte, vilket man kanske kan frestas att tro, antisemitism.

Den filosemitiska saken tål öppenhet och tabufri diskussion.

"Blut und Boden", ehuru komprometterat av nazisterna, är högst levande, som beteckning på en realitet.

Precis som rasbegreppet. Man kan inte förneka något bara för att det komplicerar ens. . . tja, Weltanschaung.

(Hur kunde jag bara få tvåa i tyska?)

Ordnung muss sein. Åtminstone på terminologi-fronten, om man säger.

Vad artiklarna "Jewish Genius" och "Are Jews smarter?" leder i bevis är just den rasliga faktorn, dvs. genernas supremati.

Grüss Gott,

Jean Moulin

Knute sa...

Daniel Eriksson, det är klart att man kan bli trött på de evinnerliga nyheterna om Israel och Palestina, men det går inte att bortse från att ett arabiskt/iranskt anfall på Israel är på gång, med nya flyktingströmmar till Europa som följd. Det räcker med att Islamiska Brödraskapet tar makten i Egypten så är det kört.

Det går inte att hålla sig neutral i konflikten.

Jean Moulin sa...

Judiska flyktingar är välkomna, vad mig anbelanger.

TF sa...

Nu bröt du mot Godwins lag, JM!

I sak:

Vad är det för vits för SD att hålla sig med en kulturnationalism, om kulturen går i arv i bokstavlig mening? Då kan man lika gärna ersätta ordet kultur med ordet genom.

Jean Moulin sa...

Kanske inte borde svara så snabbt, men det är mitt signum - på gott & ont, mest ont misstänker jag - att göra det, så. . .

Jag är ju ingen rasist i bemärkelsen psykisk aversion mot människor av annan ras, men å andra sidan, så tror jag att den gode Björklund tangerar ngt viktigt, fast inte jag läst hans inlägg så noga.

Så här: visst finns det ett samband mellan det - obs! - naturliga urvalet och den - s.a.s. - kulturella produkten.

Jag är säker på att ingen bildad människa förnekar detta!

Det naturliga urvalet bestäms av det ändamålsenliga - för artens överlevnad.

Därför mångfalden kulturer runt vår jord!

I skrivande stund tränger en ny formulering sig på: biosfären (naturen) bestämmer genotyp samt fenotyp plus det kulturella resultatet.

Lite kryptiskt och inte helt tillfredsställande, men med lite goda vilja kanske man dechiffrera och förstå.

Jean Moulin sa...

P.S. Baggis iofs, men ett "kan" försvann i slutklämmen. Vill bara visa att jag inte är blind för mina brister. But what the heck, liksom!

Knute sa...

"Israeliska uppfinnare spelar i internationella toppligan

BLAND ALLA VÄRLDENS länder ligger Israel på fjärde plats när det gäller antalet beviljade amerikanska patent, räknat på antalet invånare.

ISRAELISKA UPPFINNARE registrerade 2007 1.219 patent hos det amerikanska patentverket. Det innebär 174 patent per miljon innevånare.

På första plats ligger Taiwan med 325, USA på andra med 311, Japan på tredje med 283. Efter Israel följer i tur och ordning Sydkorea, Schweiz, Sverige, Tyskland, Kanada med Holland på tionde plats.

Räknat på sammanlagda antalet patent under en 20-årsperiod från 1997 till 2007 kommer Israel på plats 15 bland världens ca 193 länder medan Sverige ligger på plats 12.

Statistiken reflekterar det intensiva forsknings- och utvecklingsarbete som pågår på universitet och företag.

Fred i Mellanöstern

Så visst vore det sorgligt om islamisterna lyckades utplåna denna en av civilisationens hörnstenar.

Anonym sa...

Ett jävla vurmande för intelligens. Snart börjar ni väl diskutera skallformer också. Israel en av civilisationens hörnstenar? Tja, de är ju duktiga på krig och krig för "civilisationen" framåt.

/Frenologen

Knute sa...

Israel är bra på att försvara sig, ja. Vad jag vet var det araberna som startade krigen.

Anonym sa...

Men lite terrorism och mord har ju israelerna hunnit med de också. Den som är utan synd ska kasta den första handgranaten.

Anonym sa...

En av mina judiska kollegor förklarade en gång att i vissa judiska kretsar anses lärdom och studier vara tillvarons mål och mening.
Nu är iofs min kollega bara något mer begåvad än en genomsnittlig Cocker spaniel men det behöver ju inte betyda att han har fel.

Jean Moulin sa...

Lasse,

lärdomstradition räcker inte som förklaring till judisk IQ utan här har vi ex. på gener, endogami (inavel) och eugenik.

Läs artiklarna på länkarna!

Anonym sa...

Jag har läst artiklarna, tro inte annat, men ingen kan väl förneka att unga människors studier underlättas av att föräldrarna har studievana och kan hjälpa och stimulera sina barn?

Jean Moulin sa...

Uppriktigt tack för det.

Ofta undrar jag om folk verkligen läser alla surt framgooglade länkar man lägger ut. Så det gläder mig att åtminstone du gör det.

Knute sa...

Citat ur Charles Murray: "Jewish Genius":

I suppose it is possible that the Jews’ high verbal skills were fostered, through secondary and tertiary effects, by the requirement that they be able to read and understand complicated texts after the 1st century C.E.; but I find it much more plausible that only people who already possessed high verbal skills would dream of installing such a demanding requirement.

This reasoning pushes me even farther into the realm of speculation. Insofar as I am suggesting that the Jews may have had some degree of unusual verbal skills going back to the time of Moses, I am naked before the evolutionary psychologists’ ultimate challenge. Why should one particular tribe at the time of Moses, living in the same environment as other nomadic and agricultural peoples of the Middle East, have already evolved elevated intelligence when the others did not?

At this point, I take sanctuary in my remaining hypothesis, uniquely parsimonious and happily irrefutable. The Jews are God’s chosen people.

Jean Moulin sa...

Precis.

Även om jag inte helt tror på det, så är jag så pass (puss, puss på mig själv!) intellektuellt förutsättningslös att jag inte utesluter att det kan vara så, in which case I might be in deep shit, om man säger! ;-)

Anonym sa...

Knute:

Israel gick in i Libanon år 2006 bara för att de hade kidnappat en israelisk soldat som fortfarande är kidnappad.



De har tagit bort artikeln på SD-kurirens hemsida!

Araben sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Araben sa...

och ge fan i att blockera min kommentar. Jag har sett värre förolämpningar mot araber än att kalla dem hund. Här ska göras rätt för sig och jag tänker inte ta era dumma kommentarer om att vi skulle vara mindre intelligenta. Jag växte upp i en liten by där jag och en till Arab (de enda två invandrarna i klassen förövrigt) var bäst i klassen i nästan alla ämnen.

Knute sa...

Araben, det här inlägget skrevs för tre år sedan av Jean Moulin, inte av mig. Olika folkgruppers IQ har jag således ingen lust att diskutera, åtminstone inte just nu.

Du skrev i den avvisade kommentaren:

"Jag bryr mig inte ett skit om en israelisk soldat när de flesta som dör i Palestina är palestinska ungdomar. Det är vad ni har på ert samvete."

Tack ska du ha, så det är mitt fel allt elände som händer i världen? Gå och skriv dina kommentarer någon annanstans.

Hjalbert sa...

Du kanske skulle bli förvånad över hur få palestinier som skulle dödas om de bara kunde kontrollera lusten att skjuta raketer och skicka självmordsbombare för att spränga bussar, skolor och torg.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.