17 april 2008

Tala klarspråk om skolbränderna!



I genomsnitt brinner mer än en skola varje dag i Sverige, upplyser Svenska Dagbladet:

"När skolor brinner i Frankrike eller – senast – i Danmark brukar det ses som ett utslag av att det är något ruttet i landet. I Sverige bränns skolor också ned, men då är det mest räddningstjänstens sirener som hörs."

En lovande inledning på artikeln men sen är det platt fall. Valhänta försök till att identifiera mordbrännarna och valhänta förslag på åtgärder:

"Alla bränder är inte anlagda men en stor del är det. Av dessa är nästan alla anlagda av elever på den nedbrunna skolan... Den enkla lösningen är avskräckande kameraövervakning, men mer ordning i skolan är en bättre lösning för att dessutom fånga upp ungdomar på glid."

Den som tänder eld på en skola gillar nog inte att gå i skolan. Alltså är mordbrännarna förmodligen pojkar som inte lyckats med sina studier. En kvalificerad gissning är att de inte har några kompisar som kan säga ifrån, utan bara träffar likasinnade med likartade asociala värderingar. Det värsta är att dessa ungdomar ofta uppfostrats till att hata det svenska samhället.

Ja, vad man kan göra åt eländet? Förslaget om mer ordning i skolan är nog bra men för att det inte bara skulle vara symptomlindrande borde det innebära att man motarbetade politisk islam i samhället över huvudtaget. Därför att skolbrännarnas hat kommer från den politiskt-religiösa ideologin islam. Från det som imamerna tutar i dem. Att icke-muslimer inte är mer värda än apor och hundar. Det finns bevis för att sådant sägs i moskéerna. De för ett heligt krig mot "den västliga dekadensen".

Straffen är för låga för att avskräcka dem från brottets bana. De släpps lika fort som de blir tagna. Lagstiftningen har inte hängt med samhällsutvecklingen.

I Tyskland kan unga kriminella hamna i så kallade varningshäkten, i stället för att släppas ut på gatan med villkorliga straff.

Kan man föreställa sig Reinfeldt eller Sahlin tala om varningshäkten och hårdare straff?

Läs tidigare inlägg i ämnet skolbränder
här och här.

5 Kommentarer:

Steen sa...

vilken konstig "coitus interruptus-artikel". Hvor svært er det at kalde en intifade for en intifada ? Hellere betale en halv mia for at undgå det ?
***************

Skolbränder i Sverige:
2004: 342 bränder, varav 164 klassade som anlagda.
2005: 445 bränder, varav 209 klassade som anlagda.
2006: 505 bränder, varav 250 klassade som anlagda.
2007: ej sammanställt, men troligtvis fler än 505.
Källa: Svenska Brandskyddsföreningen


http://www.folket.se/folket/standard_article.php?id=171796&avdelning_1=1

Knute sa...

Nogen gang er coitus interruptus bedre end ingenting. Måske syntes redaktören at han var meget modig at over hovedet skrive om det?

Tak for links, Steen!

Knute sa...

Befria Media skriver om Södertälje: 11-13-åriga elever sätter skräck i skola.

"För några månader sedan nystades nämligen en ordentlig stöldhärva upp. Ett antal barn mellan 11 och 13 år har satt skräck i skolan genom att plundra sina klasskamraters jackor i kapprummet och sedan hota dem med våld om de skulle komma på tanken att berätta för någon."

"Några rubriker i dagens LT; Knarkkung ser sej som liten mellanhand, multimiljonbeslaget är en mindre del av en större operation, postlådor bröts upp och kastades framför bussar, sju bilar har brunnit de senaste dagarna, Gnestapolisen ryckte inte ut till pågående ran i Gnesta, Polishuset evakueras efter bombhot."

Anonym sa...

Svenska tidningar typ SDS och flertalet politiker skyddar de kriminella mordbrännarnas identiteter så att de kan fortsätta skapa oreda i samhället.
Det gäller också för alla gaturånare och våldtäktsmän, läs
arabiska invandrare, som
skyddas av samhället. Som högsta straff får de saft och bullar av myndigheterna och någon snyfthistoria i SDS om hur synd det är om dessa svin.
Flytten från Sverige av etniska svenskar har börjat!

Knute sa...

Sorgligt men sant...

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.