30 maj 2010

En gammal tant vid en bankomat

Häromdagen stod jag i kö vid en bankomat i Malmö. Bankomaten ligger i ett område där det ofta rapporteras in rån, misshandel och andra "småbrott". En gammal tant med rullator stod i framför mig i kön. Hon hade mycket svårt att klara av uttagsautomaten bla pga dålig syn och pga solen lyste rakt på bildskärmen. Faktum är att hon inte ens klarade av att mata in kortet på rätt sätt, och hon vände sig därför till mig och bad om hjälp. Snabbt instruerade jag henne och klev sedan ett par steg tillbaks igen.

När hon efter stort besvär lyckats genomföra uttaget (under vilket man utan problem skulle kunna ha sett hennes kod), stod hon en stund och fipplade med sedlarna och börsen helt öppet. När jag tagit ut mina pengar stod jag några ögonblick och tittade efter henne. Det låter löjligt så här i efterhand, men jag kollade så att ingen verkade haka på henne när hon gick iväg. En känsla av olust genom for mig och jag tänkte på mina egna föräldrar som inte har så många år kvar till tantens tillstånd.


I dagens Sydsvenskan läser jag om "Ett riktigt avskyvärt brott" i Malmödelen:

"Den gamla kvinnan släppte in den främmande damen i sin lilla lägenhet när hon bad om ett glas vatten. När besökaren försvann en kort stund senare var också den gamlas pengar borta.
– Hon var över åttio år gammal, trött och sjuk. Och ögonen var försvagade av starr, säger Björn Olsson, tillförordnad kommissarie och chef för Malmöpolisens spaningsverksamhet.

Det hörs på den erfarne polismannens röst att han har svårt att hålla sina personliga känslor utanför när han beskriver den åldriga kvinnans öde.
– Trettiotusen kronor, hopsparade krona för krona under ett oändligt långt och mödosamt arbetsliv. Det här är ett riktigt avskyvärt brott. Vår motivation att ta fast de skyldiga kunde inte vara större, säger han.
"

Av artikeln blir jag påmind om tanten i bankomatkön och jag kommer även att tänka på den mördade kvinnan i Landskrona, ihjälslagen av en hitrest libanes vid namn Ahmad Akileh. En man som enligt domen i Lunds tingsrätt kommer att vara en fri man senast efter 22 månader.
Det spelar ingen roll hur arg och nitisk polisman Olsson är, han står inför en omöjlig uppgift. De etablerade politiska partierna jobbar näst intill unisont mot honom (med SD som lysande undantag). Även om han löser fallet som beskrivs i Sds, kommer tusen nya, lika vidriga fall att inträffa under en alltför kort framtid. Men han har ändå mina sympatier och jag önskar honom stor lycka i sitt arbete.
Jag inser att det som gäller nu är att rädda sig (och de sina) den som kan. Kanske kan vi skapa nya mindre gemenskaper som ersätter den sönderfallande stora gemenskapen som vi en gång trodde på. Jag måste fundera över mina föräldrars säkerhet. Jag måste tänka på min egen, men jag får inte bli fixerad och rädd utan måste även i fortsättningen försöka leva det goda livet i min alltmer förstörda hemstad Malmö. Jag kan inte lita på att SD skall fixa saken, men jag måste ge dem det stöd jag kan, det är en positiv kraft.

Det är snart sommar och det är en härlig tid. Vi som försöker uppmärksamma det mångkulturella massinvandringsvansinnet och islamiseringsförstörelsen av Sverige, får inte tappa livslusten och hemfalla åt bitterhet och destruktivt irrationellt hat, för då blir vi svaga. Humor, konst, litteratur, natur, idrott familj och vänner är mina kraftkällor. Vårda era egna källor och låt dem inte fögiftas.


Sds DN Sds gp
Affes Statistik-blogg
PolitiskInkorrekt
Fria Tider
polisen.se

14 Kommentarer:

Anonym sa...

Jag har funderat många gånger på svenska gamlingar blandat med mångkultur. Om nu mångkultur är så bra, varför blandas inte flera svenska gamlingar bland invandrare. Invandrare är kända för att ta hand om de äldre?

Skogman.

Robin Shadowes sa...

Den gamla damen kommer aldrig mer att få återse sina 30000 kronor. Hur många fall är det som blir uppklarade i Sverige? Var det 5%? Och tantens fall lär dess värre inte vara högprioriterat. Det kommer snart att läggas ned i brist på spaningsuppslag. Ett stort problem är att dom gamla är alldeles för naiva och godtrogna. Dom måste lära sig att inte släppa in kreti & pleti. Dom måste lära sig att säga ett klart och tydligt NEJ. Men jag är medveten om att dom tillhör en generation som var barn på 30-talet och uppfostrades till att vara artiga och snälla. Med risk för att låta cynisk så kan jag inte låta bli att tänka på när Jeff Lynne i Evil Woman sjunger: a fool and his money soon go separate ways.

Vad Akileh beträffar så beräknas han redan att vara ute lagom till nästa sommar.

Hörde just Knulrika Utsson på Gomorron världen. Det handlade om SOM-rapporten och bashning av SD och Geert Wilders. Nu känner jag mig verkligen illamående. Hoppas den häxan råkar ut för någon som knackar på och frågar efter ett glas vatten...

Anonym sa...

Att tänka på sin egen säkerhet har jag och närmsta vännerna gjort i 10 år nu,samlat vapen och även köpt oss en stuga långt bot från städerna,fattar inte svenskar som påstår sig vilja försvara sig men inte ens har tänkt på att skaffa sig en enkel jägarexamen så att man kan köpa sig en samling vapen..men det är den svenska mesigheten som spökar även där,kommer "domedagen" så ska du se att 90% av dom som påstår sig vara beredda,kommer att ställa sig på alla 4 och bara ta emot.

Svensken år 2010 är en människa som själv sätter på sig handbojorna innan han ska bli halshuggen,hur en människa kan bli så vansinnigt naiv,lättstyrd och mesig som medelsvensken är idag går över mitt förstånd.

Det behövs verkligen ett riktigt smutsigt och blodigt inbördeskrig för att få svenska män att bli män igen och släppa nappflaskan och diskborsten,jag mfl hoppas på ett riktigt blodigt slag så snart som möjligt så man slipper se hycklande "kulturchefer" och lådvinsluder bestämma agendan och åsikterna i landet lagom.Blir dom inte utrensade av sina egna så tar muslimerna kål på dom.

/be prepared.

Ann-Marie sa...

Anonym/be prepared; kan inte annat än hålla med dig. Vi har haft många goda år; men nu är sötebrödsdagarna slut och ju förr folk förstår detta, desto fortare kan vi få problemet överstökat. Tyvärr är jag rädd för att “mesigheten” ligger i generna numera och vi blir inte av med den så lätt....

Ann-Marie sa...

Anonym Skogman, du behagar skämta?! Skulle du vilja blanda dina äldre familjemedlemmar/släkt med tanke på vad som försiggår i landet numera?

Anonym sa...

Ann-Marie

Nej det skulle jag inte vilja göra. Men i media beskrivs alltid att invandrare har större kärlek för de äldre än vad svenskar har. Därför borde väl äldre svenskar (gamlingar) och invandrare passa bra ihop? Kan du se framför dig en kat-tuggande somalier hjälpa Rut 89 år över ett övergångsställe? Journalister kan se det framför sig. Kan du?

Skogman.

Arlav sa...

Våra "nya" HAR respekt för gamlingar, men bara för de från den egna "kulturen"!
Etniskt svenska gamlingar står lika lågt i kurs som alla andra som inte tillhör egna kulturen/klanen och är följaktligen enkla offer.
Kan ta ett exempel, ett egenupplevt.
Var på "ett torg" med en nära släkting och denne skulle ta ut pengar från bankomaten via sitt kort. Är man 90+ kan det emellanåt vara lite svårt med tekniska prylar (och siffror).
Av respekt ställer jag mig några meter bort och väntar. Det går lite trögt så en nysvensk kommer fram till mannen och frågar mycket hörbart: Har problem, ska ja hjelpa dej, vad har do for kåd....??
Då ingriper jag, fysiskt, med en arm och går emellan dem och "hjälparen" försvinner som skjuten ur en kanon...
Antar att jag räddade ett antal kronor från att felaktigt byta ägare.

Robin Shadowes sa...

Anne-Marie, jag tror Skogman var mer sarkastisk bara.

Ann-Marie sa...

Skogman och Robin; jovisst ser jag det nu.... sorry.. jag tänkte inte klart för en stund...

Anonym sa...

Robin Shadowes

Ja det var sarkastiskt. Men hade jag varit journalist skulle det inte vara det.

Skogman.

Knute sa...

Mördades när hon plockade liljekonvalj

Kvinnans cykel stod prydligt parkerad cirka 30 meter in i från vägen. Hennes kropp hittades 100-150 meter från cykeln.

Området är ett känt ställe för liljekonvaljer och många Halmstadsbor brukar åka dit och plocka på våren. Det hade även den döda kvinnan gjort.

70-åringen har utsatts för yttre våld och händelsen rubriceras därför som mord. Brottet tros ha begåtts vid lunchtid i går, alltså bara ett par timmar innan kvinnan hittades.

http://www.gp.se/nyheter/halland/1.379384-mordades-nar-hon-plockade-liljekonvalj

Robin Shadowes sa...

Jag vill inte bli registrerad av myndigheterna som vapen-innehavare. Dom blir dom första man kommer satsa på att ta hand om när det smäller på riktigt. Då kan man bara gå efter rullan och bocka av dem allt eftersom. Jag chansar hellre på att hitta en puffra som nån stupad har på sig. Ju mer kaotiskt det blir desto större chans att hitta en ändå. Eller att det blir som i zombie-rullar, stora delar av stadskärnorna kommer vara övergivna och obevakade. Bara att slänga en tegelsten på skyltfönstret och gå in och plocka på sig. Med lite tur hittar man en bil med nycklarna i som man bara kan ta över.

Knute sa...

Son till toppkandidat till riksdagen för Miljöpartiet i Umeå åtalad för rånförsök.

http://frianyheter.wordpress.com/2010/06/03/son-till-toppkandidat-till-riksdagen-atalad-for-ranforsok/

Knute sa...

Rusning efter svenska ID-kort

Stora grupper, uppgifter om mellan 90-95% anges, av dom som kommer som asylsökande till Sverige visar inte upp några som helst officiella papper som styrker deras identitet. Vare sig pass eller ID-kort brukar vid tillfället kunna uppvisas.

Nu uppges att Skatteverket utfärdat 67 000 ID-kort till sådana personer, och att strömmen av sökande till dessa handlingar ökar. Att i detta läge säkert veta vem man utfärdar ID-kort till verkar vara av underordnad betydelse då man från Skatteverkets sida tror sig veta att ett ID-kort, oavsett korrekt identitet eller ej, bidrar till att invandraren ”kommer in i svenska samhället” på ett lättare sätt. Att man inte vet VEM det är som ”kommer in i samhället” spelar uppenbarligen ingen roll.

http://politisktinkorrekt.info/2010/06/03/rusning-efter-svenska-id-kort/

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.