27 maj 2010

SDs vägval

Jag har röstat SD en gång tidigare och jag kommer tveklöst att göra det igen. Egentligen kompromissar jag med mina liberala ("liberal" förstått så som politisk inriktning och inte som specifikt parti) ideal när jag gör detta, men även mina liberala ideal kräver ju kompromissande så det är ju ingen större skillnad.

Det är mycket intressant att följa hur SD hanterar problemet med att både vara konservativa och liberala. Det finns andra partier som brottas med liknande problem. Spontant kommer jag att tänka på KD.

Helt klart är att islam, som ju är en av SDs huvudfrågor, är raka motsatsen mot ett fritt samhälle. Man kan man välja att kalla motståndet mot islam för "liberalt", "demokratiskt", "humanistiskt", "svenskt" eller något annat, men motståndet är gemensamt - man är mot påtvingad kollektivism (som även kommunism innebär) och totalitarism (fascism/nazism).

Dock tror jag att det finns de som är mot islam inte främst pga dess totalitära natur, utan grovt uttryckt pga att det inte deras kultur och att det känns främmande. Bortsett från denna estetiska och känslomässiga skillnad, kan man mycket väl hysa samma grundvärderingar som islam står för. Som exempel kan ju nämnas hur en del nazister verkar ha funnit islam pga deras gemensamma värdegrund och hjärtefrågor, men samtidigt hatar man islam och araber på grund av dess främmande natur.

Allt ovan är mycket förenklat uttryckt. I verkligheten är situationen sällan så svart/vitt definierad.

SD står nu inför denna delikata fråga; vilken väg skall man välja? Skall man gå armkrok med "min fiendes fiende" och därmed tvingas att försvara dennes värderingar?

En artikel i Sydsvenskan beskriver något som skulle kunna utvecklas till ett sådant problem. I Södertälje verkar flera medborgare se det främsta problemet och hotet mot Sverige i den homosexuella minoriteten. Jag vill göra klart att jag inte delar den uppfattningen även om jag ibland kan vara kritisk mot avarter då det gäller manifestationer för homosexuella och ickevetenskapliga hbt-lobbyister som försöker saluföra ideologier som om de vore vetenskapligt belagda sanningar.

Hotet mot Sverige, och här tror jag att jag ligger väl i linje med SDs huvudfåra, är missbruket av mångkulturella ideologin i allmänhet och den totalitära ideologin islam i synnerhet samt den massinvandring som möjliggör det förutnämnda. Sen har vi förstås andra hot också, men de behandlas och diskuteras i stort sett av de etablerade partierna så där behövs inte SDs spetskompetens särskilt.

Så frågan är: Skall SD behålla oss "smygliberala" väljare (och kanske sno flera från KD?), eller skall de reduceras till att bli ett litet specialparti någonstans långt ute på högerkanten? Enligt artikeln i Sydsvenskan håller man glädjande nog fast vid det förra.


nazislam 1
nazislam 2
nazislam 3

bilden:
Stormuftin av Jerusalem, Mohammad Amin al-Husayni, i intimt sampråk med sin meningsfrände Adolf Hitler

8 Kommentarer:

mopsen sa...

Stormuftin bedrev i Berlin en koranskola för att lära ut hur nazismen överensstämnde med islam. Eleverna var muslimska SS-män ur Waffen-SS divisionerna "Handschar" (kroater), "Skanderbeg" (albaner)och "Kama" (kroater)samt flera mindre SS-enheter inklusive muslimerna i "Legion Freies Indien".

Stellan Bojerud

Naivtive sa...

Med tanke på att jag som ateist inte har "rätten" att konvertera till islam har jag bara döden att välja på den dagen det är fred enligt den islamska definitionen, dvs att islam råder. Att jag då väljer att leva är mitt val, följdaktligen innebär det att jag väljer bort islam. Landets politiska företrädare anser ju att Sverige skall övergå till muslimsk majoritet. Alternativen minskar därmed drastiskt.

LP sa...

@Naivtive

Nog för att jag visste att det är skottpengar på ateister enligt islam, men jag har fått uppfattningen att om man underkastar sig den den falske profetens lära, då är man sas home free. Har jag fått det om bakfoten?

Robin Shadowes sa...

Jag är hedning, förmodar jag iaf. Tror på ett liv efter detta men följer ingen specifik väg utan min egen. Jag har offentligt deklarerat att jag tror på reinkarnation men följer varken buddhism eller hinduism men det är nog för att exkludera mig från "bokens folk". M a o får även jag ställa in mig på att bli ett hufvud kortare.

LP sa...

@Robin

Personligen tycker jag det verkar vara svårt att ha en idé om vad som händer efter döden, men man kan ju alltid spekulera.

Eller, den som lever får se (som Göteborgaren sa)...

Hjalbert sa...

Om några få år är Sverige i främlingars våld.

Knute sa...

Om ni, SD, adopterar sossarnas skattepolitik, kommer inget i världen att få mig att rösta på er igen. Då blir det sofflocket.

http://fyrahundrasjuttiosex.blogspot.com/2011/07/varning-till-sverigedemokraterna-fran.html

unclebob sa...

Jodå nog har de muslimska och de vänsterextrema bildat en ohelig allians i Sverige och för den delen även i Europa:

http://www.youtube.com/watch?v=UrDGsirgBu0

http://imageshack.us/photo/my-images/808/hamasimam3da.jpg/

http://img263.imageshack.us/img263/5918/radhust65b.jpg

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.