04 september 2013

Den trådlösa ekonomin

Jag får the Economist varje lördag. Den är nog världens bästa källa för information om ekonomi och politik. Det regnade i två dar, så jag hann läsa mer än vanligt och kom till en artikel om Microsoft, MS, i går. Nyheten var att dess VD Steve Ballmer avgår med pension nästa år.

Företaget är allvarligt klämt av Apple och dess efterföljare. Folk köper smart-phones istället för datorer numera.
På bussen idag satt två ungdomar framför mig, två på andra sidan gången och en stod mitt i bussen. Alla hade snäckor i öronen och knappade på sin smart-phone. PC-industrin med Intel, Hewlett-Packard, Dell, Lenovo och MS har därför problem. Ballmer kritiserades för att inte göra bruk av den jättekassa på $ 77 miljarder, som MS har.

På kvällsnyheterna förklarar Ericssons VD, Hans Vestberg, att de satsar 7 miljarder kronor i nya datacenter i Linköping, Sigtuna och Montreal. Där skall man utveckla utrustning för mobilnät, för att behålla sin världsledande position.

Mobiltelefoner skippade Ericson för några år sedan. Då fick flera i min släkt sparken både i Stockholm och Lund. Nu skall man anställa igen, vilket finansminister Anders Borg tyckte var bra. Han var med på TV.

Så idag kom den stora skrällen: Nokia, som en gång var världens största tillverkare av mobiltelefoner, säljer den verksamheten till Microsoft för 47 miljarder kronor, bara $ 7 miljarder eller nätt 10 % av kassan. Det säger något om Microsofts ofantliga storlek. Nokia är ett stort företag.

Ballmer sken av tillfredsställelse och förklarade att affären är en win-win deal för Nokia, för dess anställda och för dess kunder liksom för MS. Nokias aktie rusade på börsen med 40%.
Men en ”aktieanalytiker” förklarade att nu är det nog säkrast att sälja de aktierna. Det som är kvar av Nokia kommer att få det svårt på marknaden för mobilnät, som domineras av Ericsson och kinesiska Huawei.


Och Economist är tveksam till MS. Det går utför med operativsystemen. MS satsar nu på service till företag med ”moln-tjänster”, d.v.s. de tar hand om data från flera källor hos en kund, så att de alltid hålls aktuella och i säkert förvar. Kanske för sent skriver Economist.

Så det är kan vara bäst att sälja aktierna i Microsoft också, om man har några. Tekniken håller kanske på att springa ifrån MS. Jag minns med vilken förtjusning jag kunde köpa Kodak färgfilm efter kriget. Och hur dominerande det företaget blev på sin marknad. Men, när digitalkamerorna kom, bara försvann företaget från konsumentmarknaden.

Snart skall vi visst betala med telefonen på bussen, så kanske måste också jag skaffa en...

Max von Dell

4 Kommentarer:

Anonym sa...

'MS satsar nu på service till företag med ”moln-tjänster”, d.v.s. de tar hand om data från flera källor hos en kund, så att de alltid hålls aktuella och i säkert förvar.'

Hela den här meningen är bara fullständigt nonsens.

Berit sa...

Så här skriver Spend Matters om saken: Steve Ballmer går i pension - eller blir han undanskuffad?

http://spendmatters.com/2013/08/23/steve-ballmer-retires-from-microsoft-or-was-he-pushed-out/

Berit sa...

till Anonym ovan

Glasklart - inte alls nonsens.

Cloud (moln ha ha) tjänster innebär tex att en kund (företag eller individ) får en automatisk backup och oftast en online synkronisering mellan olika datakällor (tex iPad, telefon, dator för individer, och olika databaser för företag).

Ann-Marie sa...

När nu MS har köpt Nokia är det bara att konstatera att jag aldrig mer kommer att köpa en Nokia. Och jag har varit dem trogna i alla år. Några idéer? Och jag hatar även s.k. "smartphones". När dom har fixat batteriet till dom, KANSKE jag kan tänka mig en. Tills dess får det vara.

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.