05 september 2013

Varför fortsätter de att hoppa?

Artikeln nedan från Max von Dell får mig att tänka på denna liknelse.

Jag ägnade mig åt min favoritsysselsättning, vilket är att hoppa upp och ner, när en annan upp-och-ner-hoppare närmade sig och sade:
 "Inser du att upp-och-ner-hoppning kommer att orsaka att marken rämnar och vi kommer alla att ramla ner i ett djupt hål och dö."

"Verkligen" sade jag. "Om så är fallet, varför fortsätter du att hoppa upp och ner?"

"Hör du inte vad jag säger", väste han. "Det kallas Markrämningsteorin - förkortat MRT!

"Jag hör dig," svarade jag. "Men du har inte svarat på min fråga. Jag vill fortfarande veta varför du fortsätter att hoppa, om det gör att marken kommer att kollapsa."

"Du är ju dum" ropade han. "Vet du inte att 95% av alla vetenskapsmän är säkra på att MRT är på riktigt."

Han pekade på en grupp människor och man kunde se att de var alla framstående vetenskapsmän. De hade vita rockar och de hoppade upp och ner och alla hade tjocka buntar av papper i händerna - studier som visade att om man hoppar upp och ner kommer jorden att falla samman. Och ändå fortsatte de alla att frenetiskt hoppa.

"Du har inte svarat på min fråga", sade jag. "Om alla dessa prominenta vetenskapsmän är övertygade om MRT , borde de ju sluta hoppa?"

"Idiot", skrek han. "Dumbom, förbannade förnekare!"

Stillsamt sade jag:"Du har fortfarande inte svarat på min fråga. Om jag var lika övertygad som du om MRT och jag ville att alla skulle sluta hoppa, skulle jag förmodligen sluta hoppa själv först, annars är inte mina argument särskilt övertygande."

"Håll käften", röt han med hat i stämman. "Det borde vara kriminellt att förneka MRT. Du är värre än en MÖRDARE. Du borde kastas i fängelse tillsammans med alla andra rasist-nazist-förnekare."

Efter det gav han sig iväg, fräsande och högröd i ansiktet.
"Men varför hoppar du fortfarande upp och ner", ropade jag efter honom…

För några dagar sedan sade Secretary of State, John Kerry från en klimatkonferens i Majuro:
"Om vi fortsätter på detta sätt kommer klimatförändringarna att bli ännu värre."

Om Kerry är övertygad om vad han säger borde han sluta hoppa upp och ner.

Här är hans hus i Beacon Hill


Hans ekologiska bostad i Georgetown.

Du kan lämna flaskor och burkar för återvinning hela ditt liv och det kommer inte att täcka klimatavtrycken för hans hus i Pennsylvania.

En liten stuga i Nantucket.

Sportstuga i Idaho

Du får naturligtvis tro vad du vill men försök inte övertyga mig att sådana som John Kerry och Al Gore tror på vad de predikar. I en värld av människor som säger att jorden kommer att kollapsa om man hoppar är det de som hoppar mest.


2 Kommentarer:

Olli Rein sa...

Pedagogiskt och riktigt Berit.Till och med jag förstår vad du menar, men inte oduglingen John Kerry. Inte heller hans föregångare Al Gore med sitt egna jetflygplan.

Anonym sa...

Underbar liknelse.
Heima

Skicka en kommentar

Vi uppskattar dina kommentarer men kan bara publicera dem om du skriver namn eller signatur! Det går annars inte att veta vilken Anonym man diskuterar med.